Algemene Voorwaarden Verduurzaam Techniek

Artikel 1: Toepasselijkheid
1.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, overeenkomsten en daaruit voortvloeiende verbintenissen tussen Verduurzaam Techniek (hierna genoemd “Opdrachtnemer”) en haar opdrachtgevers (hierna genoemd “Opdrachtgever”).
1.2. De term “Opdrachtnemer” verwijst naar de medewerkers van Verduurzaam Techniek die deze voorwaarden hanteren. De term “Opdrachtgever” verwijst naar de wederpartij van Opdrachtnemer.
1.3. Bij eventuele strijdigheden tussen de inhoud van een gesloten overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer en deze Algemene Voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de overeenkomst.
1.4. Uitsluitend medewerkers van Verduurzaam Techniek zijn gerechtigd deze voorwaarden te gebruiken.

Artikel 2: Aanbiedingen
2.1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend.
2.2. Opdrachtnemer baseert zijn aanbiedingen op de juistheid van de door Opdrachtgever verstrekte gegevens, tekeningen, enzovoort.
2.3. De genoemde prijzen in aanbiedingen zijn gebaseerd op levering af fabriek, “ex works”, conform Incoterms 2010, exclusief omzetbelasting en verpakking.
2.4. Bij niet-acceptatie van de aanbieding heeft Opdrachtnemer het recht alle gemaakte kosten voor de aanbieding bij Opdrachtgever in rekening te brengen.

Artikel 3: Intellectuele eigendom
3.1. Opdrachtnemer behoudt tenzij schriftelijk anders overeengekomen, de auteursrechten en alle rechten van industriële eigendom op de verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, modellen, enzovoort.
3.2. De verstrekte gegevens blijven eigendom van Opdrachtnemer en mogen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming niet worden gekopieerd, gebruikt of aan derden getoond. Overtreding hiervan resulteert in een boete voor Opdrachtgever.
3.3. Opdrachtgever dient verstrekte gegevens op eerste verzoek binnen de gestelde termijn aan Opdrachtnemer te retourneren. Bij overtreding hiervan is Opdrachtgever een boete verschuldigd.

Artikel 4: Adviezen, ontwerpen en materialen
4.1. Adviezen en informatie van Opdrachtnemer waar deze geen betrekking hebben op de opdracht, kunnen niet worden benut door Opdrachtgever.
4.2. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor verstrekte tekeningen, berekeningen, ontwerpen en de geschiktheid van voorgeschreven materialen.
4.3. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot verstrekte tekeningen, berekeningen, ontwerpen, materialen, enzovoort.
4.4. Opdrachtgever mag materialen voor eigen rekening laten onderzoeken voordat verwerking plaatsvindt. Eventuele schade voor Opdrachtnemer als gevolg hiervan komt voor rekening van Opdrachtgever.

Artikel 5: Levertijd
5.1. De levertijd en/of uitvoeringsperiode worden bij benadering vastgesteld door Opdrachtnemer.
5.2. De levertijd en/of uitvoeringsperiode gaan in wanneer alle vereiste details, gegevens, betalingen en voorwaarden zijn vervuld.
5.3. Bij verandering van omstandigheden kan de levertijd en/of uitvoeringsperiode worden verlengd, waarbij Opdrachtnemer het recht heeft deze verlenging toe te passen.
5.4. Overschrijding van de levertijd geeft Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, tenzij anders overeengekomen.

Artikel 6: Overmacht
6.1. Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid buiten de wil en toedoen van Opdrachtnemer, waardoor nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs niet van Opdrachtnemer kan worden verwacht.
6.2. In geval van overmacht heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat Opdrachtnemer tot enige schadevergoeding gehouden is.

Artikel 7: Klachten
7.1. Klachten over de verrichte werkzaamheden of geleverde producten dienen door Opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden of levering van de betreffende producten, schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer.
7.2. Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor Opdrachtgever zinloos is geworden.
7.3. Het indienen van een klacht ontslaat Opdrachtgever niet van zijn betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer.

Artikel 8: Aansprakelijkheid
8.1. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die het rechtstreeks gevolg is van een aan Opdrachtnemer toerekenbare tekortkoming.
8.2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
8.3. Opdrachtnemers aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer wordt uitbetaald.
8.4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door derden die door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst worden ingeschakeld.

Artikel 9: Betaling
9.1. Tenzij anders overeengekomen, dient betaling te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze en in de valuta waarin is gefactureerd.
9.2. Bij overschrijding van de betalingstermijn is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim, zonder dat een ingebrekestelling is vereist. Opdrachtgever is vanaf dat moment een rente verschuldigd van 1% per maand over het openstaande bedrag.
9.3. Alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte komen voor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is.

Artikel 10: Toepasselijk recht en geschillen
10.1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Opdrachtnemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
10.2. Geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter in het arrondissement waar Opdrachtnemer gevestigd is, tenzij dwingendrechtelijke wetsbepalingen zich hiertegen verzetten.

Artikel 11: Slotbepalingen
11.1. Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele Algemene Voorwaarden aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling gestalte wordt gegeven.
11.2. Onder “schriftelijk” wordt in deze Algemene Voorwaarden ook communicatie per e-mail en fax verstaan, mits de identiteit van de afzender en de integriteit van de e-mail voldoende vaststaat.
11.3. Deze Algemene Voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam.

Artikel 12: Oplevering van het Werk
12.1. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd in de volgende gevallen:
a. De opdrachtgever heeft het werk goedgekeurd;
b. De opdrachtgever heeft het werk in gebruik genomen. Als de opdrachtgever een deel van het werk in gebruik neemt, wordt dat specifieke deel als opgeleverd beschouwd;
c. De opdrachtnemer heeft schriftelijk aan de opdrachtgever gemeld dat het werk is voltooid, en de opdrachtgever heeft niet binnen 14 dagen na deze mededeling schriftelijk laten weten of het werk al dan niet is goedgekeurd;
d. De opdrachtgever keurt het werk niet goed vanwege kleine gebreken of ontbrekende onderdelen die binnen 30 dagen kunnen worden hersteld of bijgeleverd, en die het gebruik van het werk niet hinderen.
12.2. Als de opdrachtgever het werk niet goedkeurt, is hij verplicht dit schriftelijk met opgaaf van redenen aan de opdrachtnemer kenbaar te maken.
12.3. Als de opdrachtgever het werk niet goedkeurt, moet hij de opdrachtnemer de kans geven om het werk opnieuw op te leveren. De bepalingen van dit artikel zijn dan opnieuw van toepassing.
12.4. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van derden voor schade aan delen van het werk die nog niet zijn opgeleverd, veroorzaakt door het gebruik van reeds opgeleverde delen van het werk.

Artikel 13: Aansprakelijkheid
13.1. De opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade die de opdrachtgever lijdt als direct en uitsluitend gevolg van een tekortkoming die aan de opdrachtnemer kan worden toegerekend. Alleen schade waarvoor de opdrachtnemer verzekerd is, of redelijkerwijs verzekerd had moeten zijn, komt voor vergoeding in aanmerking.
13.2. Als het voor de opdrachtnemer op het moment van het sluiten van de overeenkomst niet mogelijk is om onder redelijke voorwaarden een verzekering af te sluiten, wordt de schadevergoeding beperkt tot het bedrag dat door de opdrachtnemer in rekening is gebracht voor de desbetreffende overeenkomst (exclusief BTW).
13.3. Niet voor vergoeding in aanmerking komt:
a. Bedrijfsschade, zoals stagnatieschade en gederfde winst. De opdrachtgever dient zich hiertegen desgewenst te verzekeren;
b. Opzichtschade, inclusief schade aan zaken waaraan wordt gewerkt of aan zaken in de buurt van de werkplaats. De opdrachtgever dient zich hiertegen desgewenst te verzekeren;
c. Schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van hulppersonen of niet-leidinggevende ondergeschikten van de opdrachtnemer.
13.4. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade aan door of namens de opdrachtgever aangeleverd materiaal als gevolg van een gebrekkige uitvoering van de bewerking. Op verzoek van de opdrachtgever zal de opdrachtnemer de bewerking opnieuw uitvoeren met nieuw materiaal dat door de opdrachtgever wordt aangeleverd.
13.5. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product dat door de opdrachtgever aan een derde is geleverd en dat (deels) bestaat uit door de opdrachtnemer geleverde producten en/of materialen.

Artikel 14: Garantie
14.1. De opdrachtnemer staat gedurende een periode van tien jaar na (op)levering garant voor de correcte uitvoering van de overeengekomen prestatie.
14.2. Indien de overeengekomen prestatie bestaat uit aanneming van werk, staat de opdrachtnemer gedurende de periode zoals genoemd in lid 1 garant voor de deugdelijkheid van de geleverde constructie en het gebruikte materiaal, op voorwaarde dat hij vrij was in de keuze ervan. Indien blijkt dat de geleverde constructie en/of het gebruikte materiaal gebreken vertonen, zal de opdrachtnemer deze herstellen of vervangen. De onderdelen die door de opdrachtnemer worden hersteld of vervangen, moeten franco aan de opdrachtnemer worden verzonden. De kosten voor demontage, montage en eventuele reis- en verblijfkosten zijn voor rekening van de opdrachtgever.
14.3. Als de overeengekomen prestatie (deels) bestaat uit het bewerken van door de opdrachtgever aangeleverd materiaal, staat de opdrachtnemer gedurende de periode zoals genoemd in lid 1 garant voor de deugdelijkheid van de uitgevoerde bewerking. Indien blijkt dat een bewerking ondeugdelijk is uitgevoerd, heeft de opdrachtnemer de keuze om de bewerking opnieuw uit te voeren, het gebrek te herstellen of een deel van de factuur te crediteren. In het geval van heruitvoering van de bewerking dient de opdrachtgever voor eigen rekening nieuw materiaal aan te leveren.
14.4. Als de overeengekomen prestatie bestaat uit de levering van een zaak, staat de opdrachtnemer gedurende de periode zoals genoemd in lid 1 garant voor de deugdelijkheid van de geleverde zaak. Bij gebreken aan de geleverde zaak heeft de opdrachtnemer de keuze om de zaak te herstellen, te vervangen of een deel van de factuur te crediteren. De kosten voor het terugzenden van de zaak zijn voor rekening van de opdrachtgever.
14.5. Indien de overeengekomen prestatie (deels) bestaat uit de installatie en/of montage van een geleverde zaak, staat de opdrachtnemer gedurende de periode zoals genoemd in lid 1 garant voor de deugdelijkheid van de installatie en/of montage. Indien blijkt dat de installatie en/of montage ondeugdelijk is uitgevoerd, zal de opdrachtnemer deze herstellen. De kosten voor eventuele reis- en verblijfkosten zijn voor rekening van de opdrachtgever.
14.6. Voor die onderdelen waarvoor de opdrachtgever en opdrachtnemer dit uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen, geldt de fabrieksgarantie. Indien de opdrachtgever de mogelijkheid heeft gehad om kennis te nemen van de inhoud van de fabrieksgarantie, treedt deze in de plaats van de garantie op grond van dit artikel.
14.7. De opdrachtgever dient de opdrachtnemer in alle gevallen de gelegenheid te bieden om eventuele gebreken te herstellen en/of de bewerking opnieuw uit te voeren.
14.8. De opdrachtgever kan alleen aanspraak maken op garantie nadat hij aan al zijn verplichtingen jegens de opdrachtnemer heeft voldaan.
14.9. a. Geen garantie wordt verleend indien gebreken het gevolg zijn van:
– Normale slijtage;
– Onoordeelkundig gebruik;
– Niet of onjuist uitgevoerd onderhoud;
– Installatie, montage, wijziging of reparatie door de opdrachtgever of door derden.
b. Geen garantie wordt verleend op geleverde zaken die niet nieuw waren op het moment van levering of op zaken die door de opdrachtgever zijn voorgeschreven of namens hem zijn aangeleverd.
c. Geen garantie wordt verleend op het keuren en/of repareren van zaken van de opdrachtgever.
14.10. De totale kosten voor garantie mogen nooit de overeengekomen prijs overschrijden.

Artikel 15: Reclamaties
Opdrachtgever verliest het recht om een gebrek in de prestatie aan te kaarten als hij niet binnen veertien dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken, schriftelijk bij de opdrachtnemer heeft gereclameerd.

Artikel 16: Niet afgenomen zaken
Indien zaken na het verstrijken van de levertijd niet zijn afgenomen, blijven deze ter beschikking van de opdrachtgever staan. Niet afgenomen zaken worden opgeslagen voor rekening en risico van de opdrachtgever. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om gebruik te maken van de bevoegdheden zoals vastgelegd in artikel 6:90 BW.

Artikel 17: Betaling
17.1. Betaling geschiedt op de plaats van vestiging van de opdrachtnemer of op een door de opdrachtnemer aangewezen rekening.
17.2. Tenzij anders overeengekomen, verloopt de betaling als volgt:
a. Bij balieverkoop contant;
b. Bij termijnbetaling:
– 40% van de totale prijs bij opdracht;
– 50% van de totale prijs na levering van het materiaal of bij aanvang van de werkzaamheden indien de levering van materiaal niet bij de opdracht is inbegrepen;
– 10% van de totale prijs bij oplevering;
c. In alle andere gevallen binnen tien dagen na factuurdatum.
17.3. Ongeacht de overeengekomen betalingscondities is de opdrachtgever verplicht om op verzoek van de opdrachtnemer voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken. Indien de opdrachtgever hier niet binnen de gestelde termijn aan voldoet, raakt hij direct in verzuim. In dat geval heeft de opdrachtnemer het recht om de overeenkomst te ontbinden en zijn schade op de opdrachtgever te verhalen.
17.4. Het recht van de opdrachtgever om zijn vorderingen op de opdrachtnemer te verrekenen is uitgesloten, tenzij er sprake is van faillissement van de opdrachtnemer of van toepassing van de gerechtelijke schuldsanering op de opdrachtnemer.
17.5. De volledige vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar indien:
a. Een betalingstermijn is overschreden;
b. De opdrachtgever failliet is verklaard of surseance van betaling heeft aangevraagd;
c. Er beslag is gelegd op zaken of vorderingen van de opdrachtgever;
d. De opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd;
e. De opdrachtgever (natuurlijk persoon) het verzoek doet om toegelaten te worden tot de gerechtelijke schuldsanering, onder curatele wordt gesteld of overlijdt.
17.6. Indien betaling niet plaatsvindt binnen de overeengekomen betalingstermijn, is de opdrachtgever direct rente verschuldigd aan de opdrachtnemer. De rente bedraagt 12% per jaar, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente geldt. Bij de renteberekening wordt een gedeelte van de maand als een volle maand beschouwd.
17.7. Indien betaling niet plaatsvindt binnen de overeengekomen betalingstermijn, is de opdrachtgever aan de opdrachtnemer alle buitengerechtelijke kosten verschuldigd, met een minimum van € 75,=. De kosten worden berekend aan de hand van de volgende tabel:
– Over de eerste € 3.000,=: 15%
– Over het meerdere tot € 6.000,=: 10%
– Over het meerdere tot € 15.000,=: 8%
– Over het meerdere tot € 60.000,=: 5%
– Over het meerdere vanaf € 60.000,=: 3%
Indien de werkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten hoger zijn dan uit bovenstaande berekening volgt, zijn de werkelijk gemaakte kosten verschuldigd.
17.8. Indien de opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure in het gelijk wordt gesteld, komen alle kosten die hij heeft gemaakt in verband met deze procedure voor rekening van de opdrachtgever.

Artikel 18: Eigendomsvoorbehoud en pandrecht
18.1. Na levering blijft de opdrachtnemer eigenaar van de geleverde zaken totdat de opdrachtgever:
a. zijn verplichtingen uit deze overeenkomst of andere soortgelijke overeenkomsten niet nakomt of zal nakomen;
b. de betaling voor verrichte of nog te verrichten werkzaamheden uit dergelijke overeenkomsten niet voldoet of zal voldoen;
c. vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van bovengenoemde overeenkomsten, zoals schade, boetes, rente en kosten, niet heeft voldaan.
18.2. Zolang er een eigendomsvoorbehoud rust op de geleverde zaken, mag de opdrachtgever deze niet bezwaren buiten zijn normale bedrijfsuitoefening.
18.3. Na het inroepen van het eigendomsvoorbehoud door de opdrachtnemer, heeft hij het recht om de geleverde zaken terug te halen. De opdrachtgever staat de opdrachtnemer toe om de plaats te betreden waar deze zaken zich bevinden.
18.4. Indien de opdrachtnemer geen beroep kan doen op zijn eigendomsvoorbehoud omdat de geleverde zaken zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, is de opdrachtgever verplicht de nieuw gevormde zaken aan de opdrachtnemer te verpanden.

Artikel 19: Beëindiging
Indien de opdrachtgever de overeenkomst wil ontbinden zonder dat er sprake is van een tekortkoming van de opdrachtnemer en de opdrachtnemer hiermee instemt, wordt de overeenkomst met wederzijds goedvinden beëindigd. In dat geval heeft de opdrachtnemer recht op vergoeding van alle vermogensschade zoals geleden verlies, gederfde winst en gemaakte kosten.

Artikel 20: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
20.1. Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
20.2. Het Weens koopverdrag (C.I.S.G.) is niet van toepassing, evenmin als enige andere internationale regeling waarvan uitsluiting is toegestaan.
20.3. Geschillen worden voorgelegd aan de Nederlandse burgerlijke rechter die bevoegd is in de vestigingsplaats van de opdrachtnemer, tenzij dit in strijd is met dwingend recht. De opdrachtnemer kan echter van deze bevoegdheidsregel afwijken en de wettelijke bevoegdheidsregels hanteren.
20.4. Partijen kunnen een andere vorm van geschillenbeslechting, zoals arbitrage of mediation, overeenkomen.

Contactgegevens

Voor vragen, klachten of opmerkingen over deze Algemene Voorwaarden kunt u schriftelijk of per e-mail contact opnemen.